פסוריאזיס פוסטולרית (פסוריאזיס מוגלתי)

טיפול ואבחון פסוריאזיס זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס!

צרו קשר לפתרונות במחלות עור ופסוריאזיס

פסוריאזיס בעורפסוריאזיס פוסטולרית הנה מוגלתית ונדירה, המתרחשת אצל פחות מ- 5% מהאנשים מחולי פסוריאזיס. היא מאופיינת על ידי בליטות מלאות במוגלה (pustules) על העור.

הבליטות יכולות להופיע בתוך שעות, מהרגע בו העור הופך אדום ומגרד. מופע המחלה מתרחש באופן גלי – מופיע ונרפא בתוך מספר ימים ואז מופיע מחדש. פסוריאזיס מוגלתי יכול להופיע באופן נרחב על פני כל הגוף, או באופן מקומי בכפות הידיים והרגליים (palmar-plantar pustulosis).

פסוריאזיס פוסטולרית עלולה להוביל לאנמיה, חום, ושאר מסכני חיים ולעתים קרובות דורשת אשפוז. שני מופעי המחלה עשויים להתרחש בעיקר אצל מבוגרים ויכולים להיות מופעלים עקב מגוון גורמים כגון שימוש בתרופות מסוימות (כולל ליתיום קורטיזון), הריון, או זיהומים כמו דלקת גרון. הפסקת תרופות מסוימות באופן פתאומי (כולל סטרואידים) יכולים גם לעורר התלקחות של פסוריאזיס מוגלתי.

מה זה פסוריאזיס מוגלתי כללי?

פסוריאזיס מוגלתי כללי, מאופיין לרוב בשטחים גדולים בעלי שלפוחיות אדומות וכואבות של העור. הוא מתפתח לפתע (תוך כמה שעות) וכן באופן אקראי על שטחים גדולים של הגוף.

שלפוחיות אלו מראות דפוס מחזורי – שנמשך על פני כמה ימים, מתייבש, מתקלף וחוזר שוב. סוג זה של פסוריאזיס מוגלתי הנו חמור מאוד, ועשוי לחייב אשפוז.

מחלה זו מופיעה בתדירות הגבוהה ביותר אצל מבוגרים ועלולה להוות גורם מסכן חיים, לגרום לחוסר איזון איזון כימי וליצור עומס כבד על הלב והכליות. לעומת זאת המחלה מתפרצת לעתים נדירות אצל ילדים, והם נוטים לשיעור גבוה יותר של שיפור מאשר מבוגרים.

פסוריאזיס מוגלתי כללי מונע מהגוף לווסת את הטמפרטורה באופן טבעי, מה שעלול לגרום לאובדן של נוזלי הגוף. בנוסף, משמשות השלפוחיות כמצע מזון מצויין עבור חיידקים המזינים את הזיהום על העור.

ההתקפים שכיחים אצל חולים בשלב החריף של המחלה. מטופלים שלא עוברים את השלב הזה עלולים ללקות בהתקף נוסף ואך לעבור למצב של פסוריאזיס מסוג אריתרודרמה.

גורמים אפשריים להתפרצות פסוריאזיס מוגלתי כללי: סמים, כולל חוסמי בטא, יודיד, סליצילטים, ליתיום, הזרקה של סטרואידים, זיהום פשוט שמסתבך ואפילו הריון.

מהו פסוריאזיס אריתרודרמה?

כפי שציינו קודם, מטופלים שלא עוברים את השלב החריף של פסוריאזיס מוגלתי עלול ללקות בהתקפים נוספים ואף לעבור למצב של פסוריאזיס אריתרודרמה. פסוריאזיס מסוג זה הוא הסוג הנדיר ביותר של פסוריאזיס. סוג זה של המחלה כולל תסמינים קשים במיוחד שכוללים נגעים ופריחה אדומה ומתקלפת שמכסים את כל הגוף. בדרך כלל הפריחה שמכסה את הגוף תאופיין בגרד קשה ולעתים אף תשרוף בעוצמה.

 

מהן דרגות החומרה של פסוריאזיס?

פסוריאזיס היא מחלת שמסווגת לפי שלוש דרגות חומרה- דרגה קלה, בינונית וקשה. מידת החומרה לפיה תסווג המחלה משתנה בהתאם למדדים המאפיינים את המחלה בהם שטח העור הנגוע, מיקום הנגעים, מידת פיזור הנגעים, מידת הפגיעה באיכות החיים ורמת התגובה לטיפולים קודמים. ככל שדרגת החומרה של פסוריאזיס קשה יותר, כך ההשפעה של המחלה על המטופל תהיה גדולה יותר, הן מבחינת הצורך בטיפולים אינטנסיביים יותר והן מבחינת הפגיעה באיכות החיים. פסוריאזיס מוגלתי הוא סוג פסוריאזיס חמור מאוד שעלול אף להוות גורם מסכן חיים ולכן מסווג בדרגת חומרה קשה.

 

מה ההשפעה של חומרת המחלה על החיים?

ככל שהשפעות המחלה קשות יותר כך הן פחות משפיעות על החיים. בדרך כלל מטופלים קלים יותר יחוו פחות פגיעה באיכות החיים ויוכלו להשתתף בפעילויות והתנסויות שאף יכולות לשפר את איכות החיים שלהם כמו הליכה לים, שחייה, הליכה למכון כושר, קיום יחסי מין ועוד. כאשר מדובר בדרגת חומרה קשה יותר, כמו בפסוריאזיס מוגלתי, ניתן לראות השפעות על עוצמת התסמינים, הפרעות שינה, כאבים, קשיים בתנועה ואף בביצוע פעולות פשוטות כמו להתלבש או להתרחץ. בנוסף ניתן לראות השפעה על המטופל גם מבחינה נפשית כאשר מטופלים רבים סובלים מדכדוך ואף מהשפעות חברתיות שונות בהן ניתוק מהסביבה ופגיעה בקשרים זוגיים אינטימיים.

 

כיצד מאבחנים את דרגת החומרה?

תהליך האבחון של דרגת החומרה של פסוריאזיס קשורה גם לסוג המחלה, כמו לדוגמא פסוריאזיס מוגלתי או פסוריאזיס מסוג אריתרודרמה. תהליך האבחון הוא חשוב במיוחד גם בשביל להתאים את הטיפול הנכון למצב. על מנת להעריך את חומרת המחלה קיימים מדדים שונים כאשר הבולט בהם הוא מדד PASI. מדד זה משמש למחקרים שונים על המחלה ואף מסייע להחליט האם לטפל במטופל עם תרופות ביולוגיות או לא. בפסוריאזיס מוגלתי ובסוגים נוספים, השימוש במדדים לחומרת המחלה מוגבל מאחר והם עלולים לתעתע. יש חולים בהם המדדים יראו על שיפור אך המטופלים יסבלו מפגיעה משמעותית בתפקוד. 

 

פסוריאזיס בעור
רופא

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון פסוריאזיס, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון פסוריאזיס. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3341176
פותוטרפיה
רוצים לשמוע על הפיתרון הכי טוב בעולם לפסוריאזיס? השאירו פרטים