האם דיאטה נטולת גלוטן טובה לחולי פסוריאזיס?

טיפול ואבחון פסוריאזיס זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס!

צרו קשר לפתרונות במחלות עור ופסוריאזיס

האם דיאטה נטולת גלוטן טובה לחולי פסוריאזיס?ייתכן כי קיים קשר בין תסמיני  מחלת הפסוריאזיס לבין מחלת הצליאק, האם דיאטה ללא גלוטן מסייעת בהקלה על הסימפטומים של הפסוריאזיס? ובכן מחקרים וממצאים רפואיים מחזקים סברה זו וייתכן שמהווים בשורה ופריצת דרך בכל הנוגע לטיפול במחלת הפסוריאזיס.

הקשר בין פסוריאזיס לצליאק

פסוריאזיס היא בעיית עור ומחלת הצליאק היא אלרגיה לגלוטן, לכאורה לא נראה קשר בין השתיים, אולם על פי מומחים עשוי להיות קשר בין השתיים אשר מקבל אישוש גם מהחולים. דוגמא הממחישה זאת היא של ילדה אשר אובחנה בגיל 14 במחלת הפסוריאזיס ובמקביל גם בדלקת מפרקים אשר חייבה אותה לשמור על דיאטה נוגדת דלקת אשר אינה מכילה גלוטן.

התזונה המותאמת שיפרה באופן דרמטי את חייה, הדבר עורר סקרנות בקרב החוקרים והיווה בסיס למחקר אשר חשף את הקשר בין פסוריאזיס לבין רגישות לגלוטן. החוקרים גילו כי למעלה משליש מהנבדקים במחקר אשר סבלו מפסוריאזיס הראו העלאה ברמת הנוגדנים לגליאדין בדם.

רגישות לגלוטן

נוגדנים הם חלבונים אשר נוצרים בגוף בעת שהוא נלחם בגורמים וחומרים זרים, הגליאדין הוא חלבון המצוי בחיטה ואשר לא ניתן לעיכול על ידי אנשים הסובלים מצליאק ורגישות לגלוטן. המשותף בין הפסוריאזיס לצליאק הוא בכך שאלו הן הפרעות אוטואימוניות אולם הקשר ביניהן שנוי במחלוקת. המחלוקת נובעת מכך שחלק מהסובלים מפסוריאזיס רגישים לגלוטן אך אינם חולי צליאק, הרגישות הזו נעה על פני ספקטרום רחב כאשר מחלת הצליאק נמצאת בקצה החמור של הרגישות.

דיאטה ללא גלוטן – יתרונות

לאור הממצאים המפתיעים העולים מהימנעות מגלוטן כגורם המשפיע באופן חיובי על תסמיני הפסוריאזיס, סבורים מומחים כי כרבע מחולי הפסוריאזיס עשויים להפיק תועלת מתזונה נטולת גלוטן כאשר לדיאטה זו ישנם יתרונות ברורים:

  • הקלה על תסמיני הפסוריאזיס – השיפור אינו כולל את כל האנשים הסובלים מפסוריאזיס והדרך לזהות זאת היא בניסוי בלבד. אנשים עם פסוריאזיס פוסטולרי המתאפיין בהופעת שלפוחיות על כפות הידיים והרגליים, נוטים יותר לפתח רגישות לגלוטן, כך נראה כי דיאטה ללא גלוטן משפרת באופן משמעותי את מצבם לגלוטן. מעדות של מטופלים עולה כי הדיאטה האנטי דלקתית משפרת את הן את המחלה הדלקתית ובמקביל מקלה על הסימפטומים של הפסוריאזיס. השפעת התזונה אורכת זמן – בין ארבעה לשישה שבועות אולם ההבדל המתקבל ברור.
  • תזונה בריאה יותר – דיאטה ללא גלוטן למעשה מבטלת את צריכת המזונות המעובדים ומאפשרת לפירות וירקות מקום נכבד יותר בתפריט כמו גם לבשר רזה, כך שמתקבלת תזונה בריאה יותר המסייעת בהפחתת הסיכון למחלות אחרות הנלוות לפסוריאזיס כגון סוכרת, מחלות לב והשמנת יתר ותורמת לשיפור פעולת העיכול.
  • עלייה ברמת האנרגיה – לאחר מספר שבועות ללא גלוטן, מטופלים רבים מדווחים על תחושה טובה יותר ושיפור ברמת האנרגיה. בעיות עיכול רבות הגורמות לבזבוז אנרגיה נגרמות למעשה מרגישות לגלוטן. תחושת השיפור באנרגיה מחזקת את המטופל להמשיך ולהתמיד בדיאטה.

חסרונות

ככל שיטת טיפול או דיאטה, ישנם גם חסרונות לתזונה נטולת גלוטן אך ייתכן כי אלה פחותים לנוכח היתרונות הרבים:

  • קושי להתמיד – דיאטה ללא גלוטן מחייבת וויתורים רבים על מאכלים מפתים למדי כגון לחם, פיצה, עוגות ועוגיות, כמו כן יש צורך להימנע ממזון מעובד החל מבשר ועד לרוטב לסלט. ההגבלה למזונות מסוימים דורשת וויתורים כואבים ורבים רואים בכך אתגר לא פשוט לעמוד בפני הפיתוי.
  • אין הנחות – על מנת שהדיאטה תעבוד לא ניתן לרמות או לעשות חצי עבודה, כלומר לא ניתן לוותר רק על חלק משום שהתוצאה לא תהיה יעילה, לכן דרושה משמעת חזקה וכוח רצון.
  • מזון ללא גלוטן יכול להכיל סוכר וקלוריות ריקות – על מנת לשפר את טעמם של מאכלים ללא גלוטן, ישנם יצרנים אשר מוסיפים סוכר, שומנים רוויים וחומרים משמרים למזון, אלה מכילים ערך גליקמי גבוה אשר גורם לעלייה ברמת הסוכר בדם המוביל לעלייה במשקל. המחשבה כי אוכל ללא גלוטן בריא יותר, עלול לגרום לצריכת מזונות אלה בכמויות גדולות יותר.
  • בקרה – יש צורך לקרוא ולרדת לפרטים אודות מרכיבי המזון והאם הם מכילים גלוטן. ישנם מזונות רבים אשר לא תחשבו כי הם מכילים גלוטן, לכן יש צורך בלמידה ובמחקר אחר רכיבי המזון.
  • הימנעות משתיית בירה – בירה היא מקור לגלוטן משום שהשעורה המהווה חומר גלם עתירה בגלוטן. מחקרים הראו כי נשים אשר שתו בירה נטו יותר לפתח פסוריאזיס לעומת מי שנמנע ממשקאות חריפים.
רופא

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון פסוריאזיס, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון פסוריאזיס. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

התקשרו עכשיו!
פותוטרפיה
רוצים לשמוע על הפיתרון הכי טוב בעולם לפסוריאזיס? השאירו פרטים