מחקר: חשיפה לשמש בים המלח אינה מעלה סיכון לסרטן העור

טיפול ואבחון פסוריאזיס זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס!

צרו קשר לפתרונות במחלות עור ופסוריאזיס

חשיפה לשמש בים המלח לא מעלה סיכון לסרטן העורעבור אנשים הסובלים ממחלות עור מסוימות כגון פסוריאזיס, חשיפה מסוימת לשמש יכולה להוות סוג של פתרון איכותי. במיוחד הדברים אמורים לגבי חשיפה לשמש באזור ים המלח, סביבה הידועה בסגולותיה הבריאותיות. רופאי עור ממליצים על כך, ואין מדובר בטיפול הנחשב לאלטרנטיבי אלא כזה המבוסס על מחקרים.

אך לחשיפה לשמש עשוי להיות מחיר, שכן מקובל להניח שחשיפה מוגברת לשמש מהווה גורם סיכון משמעותי להתפתחות סרטן העור. למרבה ההפתעה, מחקר שבוצע בקרב חולי פסוריאזיס שנחשפים לשמש בצורה מוגברת מעלה שהדברים אינם תמיד כאלה.

מהלך המחקר

בשל העובדה שחולי פסוריאזיס רבים נוהגים לשהות בים המלח מדי שנה לתקופה של חודש ויותר, מדובר באוכלוסייה מתאימה מאין כמוה לבדיקת השפעת החשיפה לשמש בים המלח מבחינת הסיכון לשכיחות סרטן העור.

קבוצת חוקרים ישראלית החליטה להרים את הכפפה ולבדוק פעם אחת ולתמיד האם קרינת השמש בים המלח מעלה את הסיכון לסרטן העור, במיוחד על רקע טענות ש"קרינת השמש בים המלח לא נחשבת למסוכנת". טענות אלה מביאות לכך שבים המלח יש כאלה שמוותרים של שימוש באמצעי הגנה מקובלים ויש הנחשפים לשמש לפרקי זמן של שעות ואפילו ימים שלמים.

בכדי שניתן יהיה לקבל מסקנות בנות תוקף, נאספו יותר מאלף אנשים, כולם חולים במחלות עור, על מנת שישתתפו במחקר. מעט פחות ממחצית הנחקרים היו חולי פסוריאזיס שהגיעו לים המלח למטרות ריפוי. קבוצה מעט יותר גדולה כללה מטופלים הסובלים ממחלות עור שונות ואשר לא נחשפו לשמש בים המלח כי אם במקומות אחרים בארץ.

תוצאות המחקר

התוצאות שגילו החוקרים היו מעניינות ביותר ואף מפתיעות. שלא כצפוי, התברר כי בהשוואה לקבוצת הביקורת, אלה שנחשפו לשמש בים המלח לא סבלו מסרטן בשכיחות גבוהה מהרגיל, גם לא במקצת. למעשה, החוקרים מציינים שאצל חלק מהנבדקים היו סימנים לשכיחות מופחתת לסיכון לסרטן העור על פי סימנים המקובלים במקרים רפואיים שונים.

ישנן כמה סיבות אפשרויות שיכולות להסביר את התוצאות, שהתקבלו למרות שהחשיפה לשמש בים המלח הייתה לפרקי זמן יחסית ממושכים. סיבה ראשונה טמונה בכך שגובה פני ים המלח ושל החופים שסביב נמוך מאוד. יש בכך כדי ליצור תנאי קרינה חלשים מהמקובל בחופים אחרים. סיבה אפשרית נוספת היא שמחלת הפסוריאזיס אולי מספקת מאפיינים של הגנה מסוימת בפני מחלת הסרטן, גם אם נזקי עור אחרים כן נצפו אצל הנבדקים. השפעה על כלי דם ושינויים באלסטיות של העור כן נמצאו, כך שלא ניתן לומר שלשמש בים המלח אין השפעה שלילית.

מסקנות החוקרים

החוקרים מציינים במסקנותיהם שלמרות שהשכיחות לסרטן לא הייתה גבוהה יותר על אף חשיפה לשמש בים המלח, אין הדברים צריכים לתמוך בחשיפה בלתי מבוקרת. בקרב הנבדקים מאזור ים המלח נצפו נזקי קרינה מסוימים ותופעות של הזדקנות העור. זאת ועוד, המחקר לא יכול היה לתת מענה לגבי השפעות ארוכות טווח ובהחלט ייתכן שלאחר פרק זמן נוסף ימצאו החולים בסיכון מוגבר למחלות עור ממאירות. לצורך כל, נחוצה תקופת ביקורת נוספת ואולי גם מחקרים נוספים.

מומחים לבריאות העור מסבירים שנופשים בים המלח כמו גם חולי פסוריאזיס המגיעים למקום לטיפול בריאותי שיכול להגיע לחודש בשנה חייבים לנקוט כללי זהירות ידועים. בקיץ, לא מומלץ להיחשף לשמש לפרקי זמן של מעל שלוש שעות ובחורף ניתן להיחשף לפרק זמן כפול. חשוב לעשות שימוש באמצעי הגנה מתאימים, בהנחה שלא סובלים ממחלת עור המונעת זאת. כמו כן, חשוב לנהל ביקורת לפחות פעם בשנה לבדיקת נזקים מקרינת השמש.

רופא

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון פסוריאזיס, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון פסוריאזיס. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3341176
פותוטרפיה
רוצים לשמוע על הפיתרון הכי טוב בעולם לפסוריאזיס? השאירו פרטים