אקזמה בין האצבעות ברגליים

טיפול ואבחון פסוריאזיס זה לא משחק! בחרו נכון –
המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס!

צרו קשר לפתרונות במחלות עור ופסוריאזיס

גירוד בין אצבעות הרגליים יכול להיות תוצר של סיבות שונות כמו נעל לא נוחה, עקיצת חרק, זיהום פטרייתי ועוד. סיבה נוספת ואחת הנפוצות המובילות לגרד בין האצבעות ברגליים היא אקזמה. מהי אקזמה בין האצבעות הרגליים וכיצד נטפל בה? המאמר הבא הוא בשבילכם.

קצת על אקזמה

לפני שנסביר על אקזמה בין האצבעות ברגליים נסביר מהי אקזמה בכלל. אקזמה היא מחלת עור כרונית שנקראת גם דלקת עור אטופית. האקזמה כוללת תסמינים כמו יובש, אודם וגרד באזורים שונים של הגוף. האזורים הנפוצים להתפתחות אקזמה הם הפנים, הרגליים, הצוואר והידיים. אצל ילדים בדרך כלל המחלה תתפתח בידיים בדרך כלל בחלק הפנימי של המרפק וברגליים בדרך כלל בחלק הפנימי של הרגל.

בדרך כלל האקזמה תתחיל בתור גירוד. בהמשך, הפריחה שמאפיינת את האקזמה תתווסף לגירוד. הפריחה בדרך כלל תהיה יבשה ומגרדת ואף תגרום לעיבוי של העור באזורים בהם מופיעה. אמנם מדובר במחלה שניתן לחיות איתה והיא לא מסכנת חיים, אך היא פוגעת משמעותית באיכות החיים והיא יכולה להוביל לזיהום שיתפתח בעקבות גירוד שיוביל לפצעים פתוחים.

מהי אקזמה בין האצבעות ברגליים?

כפי שהבנו, אקזמה היא מחלת עור כרונית. אקדמה בין האצבעות ברגליים היא מחלה המכונה 'אקזמה דיסדידרטית' או 'פומפוליקס'.בדרך כלל אקזמה בין האצבעות ברגליים תופיע יותר אצל נשים מאשר גברים והיא נפוצה יותר בין גילאים 20 ל-40 מחלה זו כוללת תסמינים של גרד חזק מאוד והופעה של שלפוחיות קטנות. בדרך כלל אקזמה בין האצבעות ברגליים תופיע יותר אצל נשים מאשר גברים והיא נפוצה יותר בין גילאים 20 ל-40. אקזמה זו יכולה להופיע פעם אחת במהלך החיים אך ברוב המקרים היא תופיע יותר מפעם אחת והיא תתקוף את הרגל למשך תקופות ארוכות.

מה הגורמים לאקזמה בין האצבעות ברגליים?

קודם כל, הגורם המרכזי להתפתחות אקזמה הוא גנטי. יש מעבר של 60% מדור לדור ו-80% אם שני ההורים סובלים מהמחלה. יש לשים לב שגם במצב של היסטוריה משפחתית של אלרגיה הסיכוי לאקזמה עולה. למרות שהגורם הגנטי הוא נפוץ והגורם המשפיע ביותר הוא לא היחיד.

מלבד לגורם הגנטי, יש גורמים נוספים שעלולים להוביל להתפרצות של אקזמה. בין הגורמים הללו יהיו חשיפה למתכות ובייחוד לניקל, מגע מרובה עם מים, מתח נפשי, הזעת יתר, מזג אוויר חם ולח, מזג אוויר יבש ואלרגיות עונתיות. גם רגישות לבדים מסוימים עלולה להוביל להתפרצות של אקזמה בין האצבעות ברגליים.

כיצד מאבחנים את המחלה?

לאקזמה בין האצבעות ברגליים יש מספר תסמינים שונים. בדרך כלל התסמינים יכללו תחושת גירוד וצריבה ובהמשך עלולות להתפתח שלפוחיות כואבות. בדרך כלל לאחר שהשלפוחיות נרפאות העור יתייבש ולעתים אף יאדים ויתקלף. באזור היבש עלולים להופיע סדקים כואבים. האבחון של המחלה נעשה על ידי רופא עור שמזהה את התסמינים השונים של המחלה ויודע להגיד על פי המראה של הנגעים השונים ועל פי זמן הופעתה של המחלה או הסיפור הגנטי כי מדובר באקזמה. עם זאת, פעמים רבות יהיה צורך בבדיקות נוספות. לדוגמא, לעתים יש צורך בבדיקת אלרגיות אצל רופא אלרגיה או אלרגולוג. לעתים יהיה צורך גם בבדיקות מעבדה כלליות על מנת לזהות האם יש מצב של זיהום או מחלה אוטואימונית (מחלה בה המערכת החיסונית של הגוף תוקפת את רכיבי הגוף עצמו). לעתים יש צורך גם בבדיקת הורמונים על מנת לאתר הפרעה הורמונלית שעלולה לגרום לאקזמה בין האצבעות ברגליים, כמו בהיריון לדוגמא.

כיצד מטפלים במחלה?

טיפול באקזמה בין האצבעות ברגליים יכול להתבצע במספר דרכים. בדרך כלל יהיה מדובר בטיפול מקומי שמתבצע על ידי משחות וקרמים. משחות אלה מאפשרות לשמור על לחות העור ויש למרוח אותן כאשר העור רטוב ונקי. אפשרות נוספת היא לטפל באזור בהטריה קרה של האזור. טיפול זה מאפשר להוריד את הגרד באזור. מלבד למשחות השומרות על לחות העור, ניתן למרוח משחות סטרואידיות שמסייעות להפחית את הדלקת בעור. שימו לב כי במידה שהאזור הזדהם חשוב לטפל גם על ידי אנטיביוטיקה.

במקרים חמורים יותר, יש לטפל באקזמה בין האצבעות ברגליים על ידי טיפול תרופתי. לדוגמא ניתן לטפל על ידי נטילת כדורים סטרואידים, נטילת תרופות המדכאות חיסון כמו ציקלוספורין. טיפול נוסף מתבצע על ידי אור אולטרה סגול.

האם ניתן למנוע את המחלה?

התשובה היא כן, ניתן למנוע אקזמה בין האצבעות ברגליים. מניעת האקזמה תשתנה בהתאם לגורמים מהם התפתחה המחלה והימנעותלאקזמה בין האצבעות ברגליים יש מספר תסמינים שונים. בדרך כלל התסמינים יכללו תחושת גירוד וצריבה מהם ככל הניתן. בדרך כלל המניעה תכלול שמירה על עור לח ונקי והימנעות מהזעת יתר ומסביבה יבשה. לשם כך בצעו מספר צעדים- שטפו את הרגליים ואת האזור בין האצבעות באופן יומיומי עם סבון עדין. שמרו על כפות הרגליים שלכם יבשות ואווררו אותן ככל הניתן. חשוב להימנע מנעילת נעליים סגורות כאשר אין צורך בכך. בנוסף מומלץ להקפיד על גזיזת ציפורניים. במידה שנחשפתם לטריגר פוטנציאלי שעלול להוביל להתפתחות אקדמה בין האצבעות ברגליים חשוב לשטוף את הרגליים כהלכה. בנוסף יש לתרגל שיטות הרפיה וניהול מתחים.

אצל ילדים בדרך כלל האקזמה תחלוף בהגיעם לגיל הבגרות. עבור מטופלים שסובלים מאקזמה בעקבות מתח נפשי או בעקבות תגובה אלרגית, יש צורך בצמצום של החשיפה לגורמים הללו, ככל הניתן.

רופא

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס

המרכז טיפול ואבחון פסוריאזיס מתמחה במתן מידע בתחום טיפול ואבחון פסוריאזיס, כל מה שרציתם לדעת על טיפול ואבחון פסוריאזיס. המרכז מופעל על ידי צוות של אנשי מקצוע בחירים. לרשות המרכז מגוון רחב של מקורות מידע איכותיים, המיועדים להגיש לכם מידע ברור ונגיש.

אז מה היה לנו בכתבה:

072-3341176
פותוטרפיה
רוצים לשמוע על הפיתרון הכי טוב בעולם לפסוריאזיס? השאירו פרטים